یوشینوری اوسومی جایزه نوبل پزشکی را صید خود کرد | فیزیوتراپیست های بدون مرز

خبر پزشکی,اخبار سلامت,جدیدترین خبرهای پزشکی و سلامت ایران و جهان,اخبار پزشکی و سلامت روز,آخرین اخبار پزشکی و سلامت,جدیدترین خبر پزشکی و سلامت
پزشکی و سلامت | فیزیوتراپیست های بدون مرز
یوشینوری اوسومی جایزه نوبل پزشکی را صید خود کرد 0
توسط admin در اکتبر 4, 2016 پزشکی و سلامت
یوشینوری اوسومی یک زیست شناس اهل ژاپن است. وی از استاتید بزرگ علمی بوده و تا کنون جوایز علمی بسیاری را دریافت کرده که گل سرسبد آنها جایزه نوبل پزشکی سال 2016 به دلیل تحقیقاتی بسیار مفید و بزرگ در زمینه اتوفاژی (خود خوری) سلولی انجام داد بدست آورد.



«یوشینوری اوسومی» (Yoshinori Ohsumi) به دلیل کشفیاتش در مکانیسم «اتوفاژی»، جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۲۰۱۶ را برد. اتوفاژی فرایندی در سلول‌های بدن ماست که اجزاء درون سلول را تجزیه و بازیافت می‌کند. اختلال در اتوفاژی منجر به بیماری‌هایی مثل سرطان، پارکینسون، دیابت نوع ۲ و بسیاری دیگر بیماری‌های دوران کهنسالی می‌شود.یوشینوری اوسومی در دهه‌ی ۱۹۹۰ تحقیقات زیادی روی سلول‌های مخمر نان انجام داد و توانست بفهمد که سلول‌ها چگونه در برابر فشارهای محیطی مثل کمبود مواد غذایی یا عفونت مقاومت می‌کنند. او در این پژوهش‌ها توانست ۱۵ ژن که برای اتوفاژی ضروری بودند را کشف کند. مشخص شد که در سلول‌های بدن انسان هم دقیقا چنین مکانیسمی وجود دارد.

آن‌طور که در مراسم نوبل گفته شد: «کشفیات او [یوشینوری اوسومی] راه را برای فهم اهمیت بنیادین اتوفاژی در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک، مثل سازگاری با گرسنگی یا پاسخ به عفونت باز کرد. جهش در ژن‌های اتوفاژی می‌تواند منجر به بیماری شود و فرایندهای اتوفاژی در
بسیاری از امراض، مثل سرطان و بیماری‌های عصبی دخیل هستند.» آن‌طور که در بیانیه‌ی کمیته‌ی نوبل آمده: «بیش از ۵۰ سال است که اتوفاژی شناخته شده.» ولی اهمیت آن در فیزیولوژی و پزشکی «فقط پس از پژوهش‌های یوشینوری اوسومی که تغییر پارادایم ایجاد کرد شناخته شد.»

اکنون پژوهش‌های زیادی برای ساخت داروهایی که می‌توانند اختلال در اتوفاژی را برطرف کنند در دست انجام است. نوبل پزشکی امروز اولین جایزه‌ی نوبل سال ۲۰۱۶ بود. فردا جایزه‌ی نوبل فیزیک اهدا می‌شود و در روزهای بعد هم به ترتیب نوبت به شیمی، صلح و اقتصاد می‌رسد. جایزه‌ی نوبل ۹۳۷ هزار دلار ارزش دارد.

تگ: جستجوی یوشینوری اوسومی جایزه نوبل پزشکی را صید خود کرد | فیزیوتراپیست های بدون مرز