بازاریابی مستقیم: مویرگی| مدیر.بیز
بازاریابی مستقیم(مویرگی) به عنوان بهکارگیری کانالهای مستقیم ارتباط با مصرفکنندگان به منظور یافتن مشتری و تحویل محصول و خدمت به مشتری بدون نیاز به استفاده از واسطههای بازاریابی است.بازاریابی مستقیم به بازاریاب اجازه میدهد که پاسخهای مستقیم بیشتری از مشتری دریافت کرده، بازارهدف را به گونهای بهتر نشانهگیری کند و محصول را بدون قرارگرفتن در فرآیند عریض و طویل و پر هزینه کانالهای سنتی به فروش رساند. بازاریابی مویرگی، لزوماً شامل فعالیتهای کوتاهمدت نیست. بازاریابی مستــقیم به دنبال توسعه روابط مستقیم مستمر با مشتریان است چرا که اکثر بازاریابان بر این باورند که هزینه جذب مشتریان جدید، پنج برابر حفظ مشتریان فعلی است. بر این اساس فعالیتهای بازاریابی مستقیم به عنوان ابزاری برای رضایتمند نگه داشتن مشتریان و تشویق او به هزینه کردن خواهد بود. زمانی که مشتری جذب شد، فرصت فروش سایر محصولات بنگاه به او، به وجود میآید. مزایا همانگونه که پیشتر اشاره شد: امروزه بازار به گروهی از بازارهای کوچک شکسته شده است و در نتیجه رسانههای تازه و گوناگون به میدان آمده، فعالیت میکنند. به طوریکه بازاریابی یک نفره به کمک شبکه و رایانههای شخصی هم امکانپذیر شده است. بسیاری از شرکتها، پایگاه دادهپردازی گستردهای دارند که نام و نشان هزاران و حتی میلیونها مشتری را در خود گرد آوردهاند و فروشندگانی که به صورت مستقیم بازاریابی میکنند، میتوانند فهرستی از اطلاعات مربوط به نام، مشخصات و نشانی خریداران بالقوه با هر ویژگی را خریداری کنند. سپس پیامهای خود را به صورت شخصی، بنا به سلیقه هر گروه درآورند و با هر مشتری، یک رابطه دائمی برقرار سازند. کسانی که محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه میدارند، میتوانند زمان مناسب برای ایجاد تماس با هر یک از مشتریان را تعیین کنند. کالاهایی که به صورت مستقیم توسط فروشنده عرضه میشود، بیشتر مورد استقبال خریدار قرار میگیرد زیرا این اقلام برای مشتریان احتمالی و علاقهمند فرستاده میشود. نخستین فایدهای که از مزایای بازاریابی مستقیم به ذهن میرسد، کسب سود بالاتر به علت حذف واسطههاست. جریان فروش در بازاریابی مویرگی، به گونهای مستقیم بین شما و مشتری جریان دارد و این جریان با سرعت خیلی بالایی صورت میگیرد، به طوری که در بازاریابی حضوری، برخی امکانات کنترل بازاریابی را به شما میدهد. یکی از بزرگترین فواید بازاریابی مستقیم برای بازاریابان خرده این است که هزینههای بازاریابی مستقیم برای هر مشتری آنچنان بالاتر از هزینههای بازاریابی مستقیم بازاریابان عمده نیست. بازاریاب خرده ممکن است در کسب درآمدهایی که صرف تبلیغات در نشریات تجاری یا بازرگانی برای افزایش و حفظ تصویر در یک بازار محدود میکند، توانایی نداشته باشد اما به وسیله بازاریابی مستقیم، بازاریابان صرفنظر از بزرگی و کوچکی خود با تبلیغات کافی برای ایجاد تأثیرات عظیم دست کم میتوانند به مهمترین بخشهای بازار هدف خود دست یابند. بازاریابی مویرگی برای مشتری هم فوایدی دارد؛ از دید مشتری خرید در محل کار، راحت و بدون دردسرتر است. خریدار میتواند در وقت صرفهجویی کرده همچنین فروشنده میتواند کالاهای بیشتری به مشتری معرفی کند. خریدار میتواند با خواندن کاتالوگها و خدماتی که از راه شبکه ارائه میشود، قیمتها و محصولات را با هم مقایسه کند سپس برای خود یا برای دیگری کالایی را سفارش دهد. منابع: کاتلر، فیلیپ، مبانی مدیریت بازاریابی، ترجمه: پارساییان، علی، تهران، ترمه، ۱۳۸۳ کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری، اصول بازاریابی، ترجمه: بهمن فروزنده، نشر آموخته، ۱۳۸5
تگ: جستجوی بازاریابی مستقیم: مویرگی| مدیر.بیز
جهت مشاهده ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید
بازاریابی مستقیم: مویرگی| مدیر.بیز