یک تبلیغات خوب باید چگونه باشد؟| مدیر.بیز
نام تجاری، بستهبندی، احساسی که کالا به مشتری میدهد، ویژگی خاص آن کالا، نحوه رفتار با مشتری، نحوه رفتار با کارکنان، شهرت، حمایت مالی، سخنگو، نحوه صحبت منشیتان با تلفن، گزینه تبلیغاتی، مطالبی که در تبلیغاتتان میگویید، کارهایی که باید انجام دهید ولی نمیدهید و موارد بسیاری دیگر. ما نام هر یک از موارد فوق را ارزش میگذاریم. ارزش چیزی است که مشتری را به سمت خرید کالا یا خدمت سوق میدهد. پولی که مشتری پرداخت میکند، در قبال همین ارزشهاست و انتظار دارد پولش به هدر نرود. ولی هیچ یک از این ارزشها به تنهایی کافی نیست. مشتریان کنونی بسیار بهانهگیر و بیاعتماد شدهاند. آنها دیگر به یک نام وفادار نمیمانند و با کوچکترین اشتباه به سراغ نام دیگری میروند. بدون توجه به ارزشهای ذکر شده، تبلیغات تاثیر خود را از دست میدهد و مردم حرف تبلیغاتچیها را باور نمیکنند. بنابراین، در یک بازار رقابتی، اکتفا کردن به یک بروشور ساده یا یک تیزر تلویزیونی، تنها دور ریختن پول است. شما نمیتوانید فقط به یک ارزش متکی باشید. در چنین بازاری، کسی موفقتر است که در قبال پولی که از مشتری دریافت میکند، ارزش بیشتری را به او ارائه دهد. مشتری برای خرید یک کالا هزینههای زیادی میپردازد.به جز هزینه مالی که در آخر کار پرداخت میشود، او هزینه احساس نیاز، هزینه تحقیق در مورد کالا، هزینه روانی برای سپری کردن این دوره و هزینههای دیگری را نیز میپردازد. پس انتظار دارد که با صرف این هزینهها، بیشترین عایدی نصیبش شود. در نتیجه به دنبال کالایی میرود که ارزش بیشتری را به او برساند. حال متوجه سوالی که در آغاز مطرح شد، میشوید. اینکه چرا تبلیغات ما تاثیر گذار نیست؟ چون ما در تبلیغاتمان هیچ ارزشی را به مشتری عرضه نمیکنیم. هیچگاه یک اسم منجر به فروش نمیشود. مشتری دنبال چیزی میرود که بیشترین ارزش را نصیبش کند. اگر به مردم نگویید که چکار میکنید؟ چرا میکنید؟ و چرا آنها باید محصول شما را بخرند؟ آنها شما را نادیده خواهند گرفت. شما باید مدام به این کار ادامه دهید. مردم زود فراموش میکنند. روند تبلیغات شما هرگز نباید قطع شود. پیش از ادامه بحث ذکر دو نکته در اینجا ضروری است: اول اینکه مشتریان متفاوت، ارزشهای متفاوتی را طلب میکنند و شما به عنوان یک سازمان نمیتوانید تمامی ارزشها را یکجا و به بهترین نحو ارائه دهید. دلیل آن هم هزینه اجرای آن است، شاید مشتری شما به ارزش خاصی اهمیت ندهد، بنابراین هزینه کردن برای آن مقرون به صرفه نیست. پس باید دایره ارزشها را به مشتریان منتخب خود محدود کنید. در نتیجه برای شروع تبلیغات بایستی استراتژی تبلیغاتی مخصوص و مناسب با موضوع را طراحی نمایید که این مستلزم تحقیقات بازاریابی و شناخت مشتریان است. نکته دوم در ارتقای ارزشها است. اگر اکنون یک برنامه بازاریابی برای خود تدارک دیدهاید، باید در طول زمان آن را بهتر و بهتر کنید. یعنی به مرور، ارزشهای بیشتر و بهتری به مشتری ارائه دهید. برای طراحی یک استراتژی موفق مبتنی بر ارزشها، ابتدا میبایست نسبت به ارزشهای موردنظر اشراف داشت. با توجه به ناکافی بودن فضا، متاسفانه قادر به توضیح تمامی آنها نخواهیم بود و فقط به بررسی اجمالی نحوه حضور مهمترین ارزش، یعنی خود کالا یا خدمت، در تبلیغات چاپی و رسانهای میپردازیم. ارزشهای کالا یا کالای ارزشمند بسته به نوع کالا یا خدمتی که ارائه میدهید، راهکار تبلیغاتی شما نیز متفاوت خواهد بود. در معرفی کالای خود باید از چند چیز اطلاعات کامل دردست داشته باشید: مشتری من کیست؟ ویژگیهای کالای من کدامند؟ مزیتهای (ارزشهای) کالای من کدامند؟ مزیت متمایز کالا و خدمت من کدام است؟ و به طور کلی اصلا چرا کسی باید کالای مرا بخرد، ولی کالای رقیبم را نه؟ از دیدگاه جایگاه تبلیغات در مقایسه با بازاریابی، می توان تبلیغات را زیر مجموعه بازاریابی و در کنار ابزارهای دیگر آن از جمله روابط عمومی، پیشبرد فروش، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم دانست. تبلیغات بیشتر بر روان مشتری برای ترجیح دادن یک برند خاص تمرکز دارد و بازاریابی بر کل فرآیند اعم از تبلیغات، فروش، توزیع و …احاطه دارد. اکنون به این می پردازیم که یک تبلیغ موثر چه ویژگی هایی دارد: خلاق، ابتکاری و به یادماندنی: تصویر و پیام تبلیغ می باید کاملا خلاقانه و ابتکاری باشد بگونه ای که مخاطب در مورد آن به فکر واداشته شود و هر زمان که محصول شما و یا محصولات مشابهی را می بیند به یاد تبلیغ شما بیافتند. عنوان جذاب و متفاوت: عنوان یک تبلیغ می بایست به گونه ای باشد که خواننده وادار به خواندن ادامه آن شود. متن آگهی: متن آگهی را به گونه ای بنویسید که مزیت های محصول و یا خدمت شما را بیان کند. ویژگی بسیار مهم دیگری که در متن آگهی بهتر است رعایت کنید صداقت در متن است. پیامتان نباید باور پذیر نباشد. هرگز فراموش نکنید که آنچه را در پیامتان به مخاطب ارائه می دهید باید در عمل نیز بتوانید آن را به اثبات برسانید. به عبارت دیگر هرگز وعده ای ندهید که نتوانید عمل کنید. پیشنهاد فروش غیر مستقیم: در انتهای آگهی حتماً خواننده را با روشی ترغیب به انجام عملی کنید تا در نهایت منجر به فروش شود. البته هرگز سعی نکنید که سریعاً مشتری را وادار به خرید نمایید.
تگ: جستجوی یک تبلیغات خوب باید چگونه باشد؟| مدیر.بیز
جهت مشاهده ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید
یک تبلیغات خوب باید چگونه باشد؟| مدیر.بیز