خدمات پس از فروش: مقوله‌ای نو در بازاریابی| مدیر.بیز

ثابت شده است حفظ و نگهداری مشتریان موجود و بالفعل نسبت به جذب مشتریان جدید و بالقوه دارای 5 برابر هزینه‌ کم‌تر است. چنانچه سازمان‌ها در جذب مشتریان جدید خود طرح‌هایی را پیاده‌سازی نمایند که منجر به وفادار ساختن آن‌ها به سازمان شود، باصرفه‌تر و اقتصادی‌تر است و هزینه‌های جذب مشتریان جدید و احتمالا غیروفادار را نیز می‌توان به سایر بخش‌های سازمان اختصاص داد. به‌طور ذاتی، تولید و ارائه محصول جدید برای هر سازمان با هزینه‌های هنگفت و سرسام‌آوری همراه است و سازندگان با حفظ لایه‌های ابتدایی و میانی و با تغییر لایه‌های نهایی سعی در ایجاد شکل و شمایل جدیدی دارند. این کار از یک طرف هزینه‌های ساخت و تولید را به شدت کاهش می‌دهد و از طرف دیگر حس تنوع‌طلبی و به روز بودن مشتریان را برآورده می‌سازد. البته در کنار سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات جدیدتر و متنوع‌تر، آن‌چه که آن‌ها را در کنار سایر رقبا متمایزتر و برجسته‌تر می‌کند، پرداختن به مقوله خدمات می‌باشد که این موضوع در دهه‌های اخیر به خوبی برای تمام سازندگان مسجل شده است. اگرچه اصولاً "خدمات" در ابتدا "خدمات پس از فروش" را در ذهن تداعی می‌کند؛ اما به‌طور دقیق‌تر "خدمات" بر سه اصل استوار است: (1) خدمات پیش از فروش، (2) خدمات در حین فروش، و (3) خدمات پس از فروش. اگرچه "خدمات" همواره قصد دارد تا به جای تولید و ارائه یک محصول فیزیکی و ملموس، یک محصول غیرملموس (مثلاً ادای احترام نگهبان یک رستوران به مشتریان) در اختیار مشتری قرار دهد که به‌صورت فیزیکی برای مشتری مالکیتی در پی ندارد اما مشتری آن خدمات را مختص خود می‌داند و از داشتن آن به خود می‌بالد؛ اما مزیتی که دارد این است که با ارتباط برقرار کردن با تک تک مشتریان خود می‌تواند نیازهای فردی و شخصی آنان را شناسایی کند و برای هر کدام خدمات خاصی را ارائه دهد. در تعاریف، رضایت‌مندی مشتریان هنگامی حاصل می‌گردد که سطح نیازهای مشتریان شناسایی و برآورده شود. مشتری وفادار فردی است که با رضایت کامل برای استفاده مجدد از همان محصول یا سایر محصولات به همان سازمان مراجعه می‌کند؛ بنابراین، در صورتی‌که بتوان با استفاده از روش‌های ایجاد رضایت‌مندی در مشتریان، آنان را به سازمان وفادار ساخت، آن سازمان به نهایت ثروت خود دست خواهد یافت.خدمات پس از فروش، نه فقط برای رفع ایرادهای ذاتی قطعات و کالاها، که اصولاً برای یک فرایند بازاریابی طراحی و پیاده سازی می‌شود. سازمان‌ها از هر فرصتی برای روبه‌رو شدن و ارتباط برقرار ساختن با مشتری بهره‌ می‌برند و چه بهتر مشتری که محصول ناقصی دریافت کرده باشد و اکنون برای رسیدگی به آن محصول به سازمان آمده باشد. در این‌صورت می‌توان علاوه بر شناسایی نیاز این دسته از مشتریان، نسبت به ارائه خدمات نوین به آنان اقدام کرد.خدمات پس از فروش، یک ابزار رقابتی است؛ ابزاری که با آن می‌توان در بازار رقابت، نقشی فراتر از رقبا ایجاد کرد. خدمات پس از فروش را نباید هزینه و تهدید دید؛ چه بسا می‌تواند فرصتی برای وفادار ساختن مشتریان محسوب شود.امروزه تمام شرکت‌ها با به کارگیری روش‌های متعدد در ارائه خدمات نوین به مشتریان با یکدیگر رقابت می‌کنند. این خدمات نوین می‌تواند در قالب کاهش قیمت‌های عملیاتی، تحت پوشش قرار دادن مشتریان، و برعهده گرفتن مستقیم امور برخی مشتریان توسط شخص مسئولان شرکت باشد. اگرچه تمام این کارها برای این است که خاطر مشتریان از محصول یا محصولات خود جمع باشد و این طرز تلقی در آنان ایجاد شود که‌ سازمان بیش از هر فرد دیگری نگران کالا یا محصول مشتری است؛ اما به راستی خدمات پس از فروش در ایران، یک امر رقابتی است یا به الزام دولت به مشتریان ارایه می‌شود؟ کدام شرکت تاکنون توانسته است بدون دغدغه نسبت به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان هزینه کند؟

تگ: جستجوی خدمات پس از فروش: مقوله‌ای نو در بازاریابی| مدیر.بیز


جهت مشاهده ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید

خدمات پس از فروش: مقوله‌ای نو در بازاریابی| مدیر.بیز

مطالب برتر

  • کمد بایگانی، کمد پرسنلی ،باشگاهی، کارگری

    مرتب و منظم نگه‌داشتن محیط‌های اداری می‌تواند در افزایش میزان بهره‌وری و موفقیت کسب و کارها نقش بسیار مهمی داشته باشد. رسیدن به این هدف نیاز به...

  • اسپلیت ال جی 24000

    ال جی الکترونیک کره ای جزو معتبر ترین کمپانی های ساخت دستگاه های تهویه مطبوع در جهان است مشاهده آگهی: اسپلیت ال جی 24000

  • تحلیل پایان نامه صنایع زنجان

    پایان نامه صنایع زنجان مشاوره پایان نامه ارشد صنایع زنجان مشاوره پایان نامه دکتری صنایع زنجان انجام پایان نامه ارشد صنایع زنجان انجام پایان نامه...

  • تحلیل پایان نامه عمران زنجان

    مشاوره پایان نامه ارشد عمران زنجان مشاوره پایان نامه دکتری عمران زنجان انجام پایان نامه ارشد عمران زنجان انجام پایان نامه دکتری عمران زنجان مشاهده...

  • کمد بایگانی، کمد کارگری، کمد باشگاهی، فایل فلزی

    کمد2درب ، کارگری، باشگاهی، پرسنلی، باورق50، 60، 70، 90 کمد3درب ، کارگری، باشگاهی، پرسنلی، باورق50، 60، 70، 90 مشاهده آگهی: کمد بایگانی، کمد...

  • برای برند خود کلیپ ویژه داشته باشید

    ساخت کلیپ تبلیغاتی و عکاسی صنعتی با قیمت ویژه مخصوص استارت آپ ها مشاهده آگهی: برای برند خود کلیپ ویژه داشته باشید

  • طراحی وب سایت موسیقی شرکت کارا

    وبسایتی برای قراردادن موزیک برای دانلود با گروهبندی های مختلف و با امکانات متعدد برای نمایش تبلیغات تصویری و بنر ها و متنی و... تا بحال سایتهای...

  • ساخت دریاچه مصنوعی در لواسان

    مهمترین خاصیتی که گیاهان آبزی در برکه ها دارند تولید اکسیژن و افزایش رطوبت هواست مشاهده آگهی: ساخت دریاچه مصنوعی در لواسان

  • مشاوره و وکالت حقوقی و کیفری

    ارائه خدمات حقوقی، وکالت، مشاوره، داوری، قراردادهای حقوقی و... مشاهده آگهی: مشاوره و وکالت حقوقی و کیفری

  • آببندی استخر در لواسان

    آب بندی سرویس های بهداشتی و همچنین آب بندی استخر ها بسیار حائز اهمیت است و باید به عنوان یکی از بخش های اصلی در این پروژه ها مورد نظر قرار بگیرند....